Blog

Ook ‘unusual suspects’ bereiken: de aanpak van de gemeente Beverwijk

Ook ‘unusual suspects’ bereiken: de aanpak van de gemeente Beverwijk

‘De gemeente gaat van buiten naar binnen werken.’ ‘Nieuw beleid maken we samen’. Deze quotes sieren menig coalitieakkoord. Maar om inwoners te betrekken, moet je ze wel eerst bereiken. Uit alle lagen van de bevolking. Want niet iedereen wil naar een inspraakavond of een online platform komen. Nieuwste ontwikkeling in burgerparticipatie zijn flitspeilingen via online kanalen. Vaak gaat het om een korte vragenlijst die via Facebook & Instagram wordt verspreid onder alle lagen van de bevolking. Bij een gemeente als Beverwijk worden flitspeilingen regelmatig toegepast. Wij spraken hierover met Debbie van Riel, online media adviseur bij de gemeente Beverwijk.

Lukt het om met Facebookcampagnes ook ‘unusual suspects’ te bereiken?
“In Nederland lopen we voorop in het gebruik van internet en sociale media. Het is erg fijn als de unusual suspects op een laagdrempelige en snelle manier bereikt kunnen worden. Wij hebben ruim 41.000 inwoners in de gemeente Beverwijk en meer dan de helft van onze inwoners hebben een Facebook account. Instagram is bovendien in opmars: beide groepen bereik je met één campagne. Als je een vragenlijst koppelt aan de advertentie, bereik je in no time bijna driekwart van de bevolking. Ook sturen we een persbericht uit. Zo bereiken we ook de traditionele media zoals regionale dagbladen en huis-aan-huis bladen. Door een mix van middelen in te zetten wordt je bereik groot.”

Als je gemeenten iets wil meegeven, wat zijn de succesfactoren?
Met flitspeilingen via social media krijg je je in korte tijd fantastische resultaten over wat je als gemeente echt wilt weten. Als je daar een onderzoeksbureau tegenover zet, dan is dit vaak vele malen duurder en duurt dit langer. Voorwaarde is dat je de vragen heel kort houdt. Bij een ellenlange vragenlijst haken mensen gewoon af. Het moeten duidelijke en goed gerichte vragen zijn. Ik vind dat Aart daar heel goed in adviseert. Ik vond de uitkomsten van de flitspeiling voor jongerenparticipatie bijvoorbeeld heel verrassend. Heel veel jongeren hebben natuurlijk een Instagram YouTube en Snapchat account. De jeugd zit niet echt op Facebook dus ik was van tevoren bezorgd of daar wel genoeg reacties op binnen zouden komen. Verbazingwekkend was de respons toch heel goed. En de verschillende wijzen waarop jongeren wilden participeren, was een eyeopener.”

Een andere succesfactor is dat je ook tijdens de peiling alert bent. Zo vond ik het fijn dat ik dagelijks op de hoogte gehouden werd van de resultaten van de flitspeiling in een speciale Whatsapp groep. De hoogte van de respons gaf ik ook elke dag weer in de TamTam, zodat collega’s op de hoogte bleven van deze resultaten.”

Nog veel meer voorbeelden

“Een mooi voorbeeld is de flitspeiling over eenzaamheid. Ook daarvoor geldt dat de opbrengst hoog was, ondanks het moeilijke onderwerp. Onze beleidsmedewerkers dragen thema’s en onderwerpen aan waarvoor we een flitspeiling kunnen inzetten. Onderwerpen zoals afval scoren altijd. Dat is natuurlijk  in alle gemeenten een ‘hot topic’, net als aardgasvrij. Ook buurgemeenten doen mooie peilingen. Zo heeft Velsen een hele mooie peiling gehouden over sporten in de buitenruimte. En de gemeenteraad heeft daar bepaald aan welke prioriteiten ze volgens inwoners als eerste moest werken. Eigenlijk leent elk thema zich voor een flitspeiling. Het beste is als je het doet vóórdat een nieuwe maatregel of nieuw beleid ingaat.”

Over Aart Paardekooper

Aart is oprichter van Pro Public en issuemanager bij HowAboutYou. Hij gelooft in het verbinden van publiek en bestuur en zet dit in publieksonderzoek voor overheden. In zijn vrije tijd is hij op zoek naar de lekkerste koffie en fietst hij door het Groene Hart.

Download de blauwdruk

en Ontvang hem direct in je mailbox!
Bedankt, je vindt je
download in je inbox!
Oops! Er is helaas iets fout gegaan... Probeer het opnieuw