Vraag onze blauwdruk aan via het contactformulier en ontvang praktische handvatten, tips van experts en voorbeelden.
Als gemeente, of welke publieke instelling dan ook, heb je vaak te maken met verschillende, soms complexe, informatie die via verschillende kanalen binnenkomt. Als afdeling communicatie is het zaak om deze stroom aan informatie te 'temmen', maar dit blijkt in de praktijk toch vaak lastiger dan men denkt.
Kijk eens met een koele blik naar de huidige informatiestromen en hoe jullie daar als organisatie mee omgaan:
Geloof me, je bent niet de enige. Zo'n 80 gemeenten in Nederland maken inmiddels gebruik van een newsroom. En geef ze eens ongelijk want met een newsroom creëer je één centrale plek vanuit waar al je communicatie plaatsvindt. Maar ik heb vaak genoeg van klanten gehoord dat de newsroom bij hun niet van de grond is gekomen.
Maar hoe kan dit toch, vraag je je misschien af? Ik zie vaak dat het in de praktijk tegen kan vallen om alles op zijn plek te laten vallen. Een newsroom begint allereerst met een goed, doordacht plan. Daarnaast moet je aan belangrijke zaken denken als je doel, de mensen (rollen), je werkprocessen, wat je gaat meten en noem zo maar op. Je merkt het al, er komt toch snel een hoop bij kijken om het goed te doen!
Om je op weg te helpen heb ik een praktisch stappenplan voor jou opgesteld. Ook ben ik in gesprek gegaan met experts die aan de wieg hebben gestaan van hun newsroom. Hun tegenslagen en werkwijzen deel ik met jou in onze blauwdruk 'Zo bouw je aan een succesvolle newsroom'. Want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je kan leren van de fouten die anderen gemaakt hebben? Heeft jouw organisatie al een newsroom, maar loopt het nog stroef? Ook dan weet ik zeker dat de blauwdruk van waarde voor jou zal zijn.
"Ik ben vooral nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen of praktijkvoorbeelden waar we van kunnen leren en inspireren. En jouw document heeft mij weer geholpen om het gesprek met diverse collega’s in onze organisatie aan te gaan over dit onderwerp."
“Ik heb de blauwdruk gedownload en gelezen. Een mooi document met veel nuttige tips, mijn complimenten. Dank voor je frisse en inspirerende ideeën.”
"We werken momenteel aan een ‘nieuwe’ strategie voor onze social media en hebben inspiratie uit de blauwdruk gehaald. De newsroom hebben we nog niet in deze vorm, maar de wens wel. Ik hoop dat we het in de loop van het jaar op kunnen pakken."
De volgende waarde deel ik, geheel vrijblijvend, met je in de blauwdruk:
Sinds 2013 houd ik mij bezig met de ondersteuning van gemeenten op het gebied van social media. Ik heb honderden publieke organisaties geholpen met de ondersteuning en implementatie van hun digitale communicatiekanalen. Ook heb ik aan de wieg gestaan van talloze newsrooms. Ik daag jouw organisatie graag uit om te starten met jullie eigen newsroom.