Newsroom opzetten of verbeteren?

Vraag onze blauwdruk aan via het contactformulier en ontvang praktische handvatten, tips van experts en voorbeelden.

Een newsroom helpt iedere (semi)overheidsinstelling verder

Als gemeente, of welke publieke instelling dan ook, heb je vaak te maken met verschillende, soms complexe, informatie die via verschillende kanalen binnenkomt. Als afdeling communicatie is het zaak om deze stroom aan informatie te 'temmen', maar dit blijkt in de praktijk toch vaak lastiger dan men denkt.

Kijk eens met een koele blik naar de huidige informatiestromen en hoe jullie daar als organisatie mee omgaan:

  • Heb jij het gevoel dat je als organisatie vaak achter de nieuwsfeiten aanloopt?
  • Heb je het idee dat je niet vaak genoeg op de hoogte bent als organisatie van wat er in de omgeving speelt? Wat media en opiniemakers over de organisatie zeggen en wat er leeft onder bedrijven en inwoners?
  • Speel je niet proactief in op relevante thema's en vragen van collega's?
  • Heb je het idee dat de verschillende afdelingen nog niet nauw genoeg samenwerken en dat iedereen maar een beetje op 'zijn eigen eilandje' werkt?
  • Of heb je het gevoel dat het omgevingsbewustzijn nog niet daar is waar die zou moeten zijn? 
Newsroom 030 van de gemeente Utrecht.

De newsroom helpt je je informatiestromen te temmen

Geloof me, je bent niet de enige. Zo'n 80 gemeenten in Nederland maken inmiddels gebruik van een newsroom. En geef ze eens ongelijk want met een newsroom creëer je één centrale plek vanuit waar al je communicatie plaatsvindt. Maar ik heb vaak genoeg van klanten gehoord dat de newsroom bij hun niet van de grond is gekomen.

Maar hoe kan dit toch, vraag je je misschien af? Ik zie vaak dat het in de praktijk tegen kan vallen om alles op zijn plek te laten vallen. Een newsroom begint allereerst met een goed, doordacht plan. Daarnaast moet je aan belangrijke zaken denken als je doel, de mensen (rollen), je werkprocessen, wat je gaat meten en noem zo maar op. Je merkt het al, er komt toch snel een hoop bij kijken om het goed te doen!

Om je op weg te helpen heb ik een praktisch stappenplan voor jou opgesteld. Ook ben ik in gesprek gegaan met experts die aan de wieg hebben gestaan van hun newsroom. Hun tegenslagen en werkwijzen deel ik met jou in onze blauwdruk 'Zo bouw je aan een succesvolle newsroom'. Want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je kan leren van de fouten die anderen gemaakt hebben? Heeft jouw organisatie al een newsroom, maar loopt het nog stroef? Ook dan weet ik zeker dat de blauwdruk van waarde voor jou zal zijn.

Onze klanten over de blauwdruk!

"Ik ben vooral nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen of praktijkvoorbeelden waar we van kunnen leren en inspireren. En jouw document heeft mij weer geholpen om het gesprek met diverse collega’s in onze organisatie aan te gaan over dit onderwerp."

Gertjan Poleij
Hoofd afdeling Dienstverlening bij Gemeente Reimerswaal

“Ik heb de blauwdruk gedownload en gelezen. Een mooi document met veel nuttige tips, mijn complimenten. Dank voor je frisse en inspirerende ideeën.”

Michel van den Bergh
Senior communicatieadviseur bij Gemeente Huizen

"We werken momenteel aan een ‘nieuwe’ strategie voor onze social media en hebben inspiratie uit de blauwdruk gehaald. De newsroom hebben we nog niet in deze vorm, maar de wens wel. Ik hoop dat we het in de loop van het jaar op kunnen pakken."

Rozanne Smit
Communicatiemedewerker bij gemeente Purmerend

Wat staat er in de blauwdruk?

De volgende waarde deel ik, geheel vrijblijvend, met je in de blauwdruk:

Inleiding over de newsroom, de newsroom cyclus en wat een newsroom precies is.
Een rijtje met voordelen van de newsroom voor jou als overheidsorganisatie.
Een actiegericht stappenplan om je eigen newsroom op te richten.
Overwinningen en falen van geïnterviewde experts die aan de wieg hebben gestaan van de newsroom in hun gemeente.
Extra tips waar je niet zo snel aan zult denken en die je nergens anders zult lezen. Deze geven je net dat extra beetje voordeel.
Handige invulbare documenten die je dagelijks helpen als je newsroom staat. Met één klik te downloaden en te printen.
Een vooruitblik op de toekomst van de newsroom. Zo ben je alvast voorbereid op wat er komen gaat.
Over de schrijver

"Het digitale communicatievak ligt in mijn hart. Zo heb ik gemeenten aangemoedigd om online te gaan!"

Sinds 2013 houd ik mij bezig met de ondersteuning van gemeenten op het gebied van social media. Ik heb honderden publieke organisaties geholpen met de ondersteuning en implementatie van hun digitale communicatiekanalen. Ook heb ik aan de wieg gestaan van talloze newsrooms. Ik daag jouw organisatie graag uit om te starten met jullie eigen newsroom.

Irfan Fiets
-
Eigenaar
Cyclemedia