Waar ontmoet je mensen als alle kroegen en clubs dicht zijn? Sinds een aantal weken in Clubhouse. Van de Elon Musks tot de Bas Smitten, maar ook je doodgewone buren, je vindt ze allemaal op deze anderhalve meter place to be! Op Clubhouse leg je nieuwe contacten, kom je tot interessante inzichten, maar kun je ook 3 uur lang praten over kaas, geen grap. Heb jij er nog niet van gehoord, de nieuwe ‘exclusieve’ drop-in audiochat-app? Dan heb je waarschijnlijk onder een steen geleefd, want zo'n beetje iedereen op het internet heeft het erover.
Nu ben ik niet snel meer onder de indruk van social media hypes, omdat ik al een overkill aan prikkels krijg via de bestaande apps, maar iets aan deze hype trok, zoals je kunt begrijpen, mijn aandacht. Begin februari stond de downloadteller op 3 miljoen, op 20 februari is dit alweer gestegen naar meer dan 10 miljoen! Een knappe prestatie om in zo'n korte tijd door te breken als nieuwkomer, omdat iedereen zijn vaste social media apps al wel heeft, maar het lijkt erop dat het Clubhouse is gelukt. Reden genoeg om er nieuwsgierig naar te worden, dus nam ik een 'kijkje', wat eindigde in vermakelijke, waardevolle, maar soms ook droge en ongestructureerde gesprekken. Mijn ervaringen deel ik hier. Wat is het nou eigenlijk, wat moet je ermee als gemeente en hoe kom je erin?
Wat is Clubhouse? 👋
Voor degenen die het nog niet wisten: Clubhouse is een nieuwe voice-app. Clubhouse onderscheidt zich van de andere social media apps, dit doordat het volledig gericht is op voice. Volgens de een het beste te vergelijken met een interactieve radioshow of podcast, en volgens de ander met een Zoom-sessie zonder beeld. In ieder geval: het is uniek omdat het audio only, hierdoor hoef je niet op je scherm te kijken om deel te nemen met de gesprekken. Ook is Clubhouse nog een vrij exclusieve app, dit omdat het invite only is, om in de app te komen moet je dus uitgenodigd worden. Ook is de app momenteel alleen nog beschikbaar voor de iPhone. Nog niet bepaald inclusief, maar gelukkig is de Android-app in de maak.
Hoe werkt Clubhouse?
Iedereen op de app kan een soort kamer beginnen (dit kennen we al van Zoom) en hierin praten over een bepaald onderwerp. Geïnteresseerden kunnen random actieve sessies binnenvallen en zo meeluisteren of praten. Om te kunnen spreken moet de host je toelaten, daarvoor moet je net zoals op school eerst je hand opsteken. Ben je er klaar mee dan druk je op: "Leave quietly". Het is ook mogelijk om een besloten sessie te organiseren die alleen toegankelijk is voor genodigden, leuk om zo even ouderwets te babbelen met je vrienden of collega's. De kracht is de simpelheid. Het grootste verschil met bijvoorbeeld een podcast is dat de gesprekken op Clubhouse niet bewaard zijn, het enige moment waarop je kan luisteren is op het moment van het gesprek zelf. Hierdoor kickt de FOMO (fear off missing out) bij veel mensen in, want veel mensen willen niks missen en houden hierdoor de app goed in de gaten.
Hoe is het opeens zo populair? 🤯
Clubhouse bestaat nu al sinds april 2020, maar de hype is pas sinds kort ontstaan. Clubhouse is misschien wel de ultieme corona-app, als alternatief voor de spontane cafe- en clubontmoetingen. Mensen hebben eenmaal behoefte aan sociaal contact. Een gesprek op Clubhouse voelt wat dat betreft als een gesprek bij jou in de huiskamer. Doordat het zo dichtbij voelt bouw je als luisteraar sneller een band op met de mensen in de kamer. En dat wel wereldwijd. Zo belandde ik ineens in een gesprek met wildvreemden uit Tennessee met als onderwerp: "My partner isn't ready for an relationship, should I wait?". 🤔 Interessant allemaal.
Naast het social aspect heeft de app een flinke vlucht genomen door een simpele tweet van Elon Musk die met zijn"Elon effect" het enthousiasme bij het grote publiek aanwakkerde en de waarde snel deed stijgen. Elon-fans kochten vervolgens massaal een verkeerd Clubhouse aandeel. Clubhouse is namelijk niet beursgenoteerd. In Nederland zie je praatgrage BN’ers als Bas Smit en Kelly Weekers veelvuldig sessies houden over ondernemen, wat weer leidt tot nieuwsgierigheid leidt bij het leergierige Nederlandse publiek.
Moet je er wat mee als gemeente?
Voor overheden biedt de app absoluut mooie kansen, maar dat geldt ook voor Facebook Livestreams en Podcasts. Je kan niet alles doen, dus moet je kijken naar wat gewenst en mogelijk is. Ik geloof in ieder geval dat het iets kan toevoegen aan de bestaande mix, of zelfs kan vervangen. Waarom? Gemeenten moeten veel communiceren en zijn bij uitstek op zoek naar ‘het gesprek’ met inwoners. Althans, dat is wel wat participatie vraagt. Om participatie in het digitale (corona)tijdperk op gang te brengen, zetten gemeenten al verschillende social media kanalen en online participatietools in. Deze kanalen zijn vooral visueel en tekstueel gedreven en dat maakt een voice-only-app zoals Clubouse gelijk zo interessant. Het is een aangename afwisseling op al die schermtijd waar mensen letterlijk uitgeput van raken. Het zorgt ervoor dat de hersenen kunnen ontspannen. De overheid ziet hier het belang ook steeds meer van in en zet daarom in op experimenteren met nieuwe lo-fi kanalen.
Als je kijkt naar de doelgroepen die de gemeente heeft, bereik je op Clubhouse (vooralsnog) andere types dan de 'usual suspects' op een informatieavond. Mooi toch?! Zo krijg je als gemeenten hele andere gesprekken.
Er lijken verrassend genoeg (of niet) nog geen gemeenten actief te zijn op Clubhouse, maar na wat speurwerk heb ik wel ontdekt dat een aantal communicatieadviseurs uit mijn netwerk al aan het rondkijken is op de app. Je kunt namelijk heel handig zien welke mensen uit jouw telefoonlijst actief zijn op Clubhouse, privacy daargelaten. Ik vroeg Kay den Teuling, communicatieadviseur bij de gemeente Meierijstad wat hij vindt van de app en of hij kansen ziet voor gemeenten. Dit is wat hij erover zei:
“Door het principe van invites, zit nu nog een hele beperkte club op het platform. Daardoor is het nu denk ik vooral interessant om binnen de actieve niches over onderwerpen te spreken. Nu zie je nog veel coaches in allerlei niches, die door de rooms heen denderen. Ik ben benieuwd hoe het platform zich qua onderwerpen verder ontwikkelt.
Ik kan mij voorstellen dat als de gebruikersgroep stevig groeit, dit een hele fijne tool is om online in gesprek te gaan over onderwerpen, die normaal op bijeenkomsten besproken worden. Het is een hele laagdrempelige manier om tot een gesprek te komen en met de goede moderatie denk ik dat het een platform met veel potentie is voor het uitwisselen van kennis en ideeën.
Je account is gekoppeld aan een nummer en het platform gaat goed en streng om met reports, waardoor trolls of andere stoorfactoren zich er snel uit laten filteren. Doordat het audio only is, maak je het persoonlijker. De moderatie-functies zorgen dat je een gestructureerder gesprek kan hebben dan op bijvoorbeeld Teams of andere tools, die nu worden ingezet voor digitale samenkomsten.”
Om erachter te komen wat de app gemeenten nu écht zou kunnen bieden kwam Kay met het idee om daar gewoon een Clubhouse-sessie voor te organiseren met geïnteresseerden. Iets voor jou? Meld je dan aan voor het Clubouse-event op donderdag 4 maart om 11:00 uur: https://www.joinclubhouse.com/event/xkLJy3zD
Naast deze nieuwsgierige communicatieadviseurs kwam ik vorige week woensdag plots een aangekondigd Clubhouse-event van de gemeente Amsterdam tegen. Onderwerp: jongeren en stemmen. Heel slim lanceerden zij afgelopen woensdagavond in samenwerking met een ervaren host (politieke influencer) een sessie over politiek, mét jongeren. Dit doen ze iedere woensdagavond tot de verkiezingen op 17 maart. Zo gaat de gemeente dus dat o zo belangrijke gesprek aan met een doelgroep die zich vaak minder aangesproken voelt tot de politiek en dus ook minder vaak stemt. Een slimme zet als je het aan mij vraagt. Door het gesprek te voeren op een kanaal waar jongeren rondhangen beweegt de gemeente direct mee met de hype en de actualiteit.
De sessies zijn onderdeel van een bredere opkomstbevorderende campagne ‘Dus ik stem’ om meer jongeren aan het stemmen te krijgen. Een mooi voorbeeld hoe je als gemeente snel kunt experimenteren met een nieuw communicatiekanaal. Gewoon doen. Desnoods met wat hulp van buitenaf.
Waar moet je aan denken bij het organiseren van een dergelijke interactieve radioshow op Clubhouse? Simpel. Denk aan dezelfde checklist die je inzet bij bijvoorbeeld een webinar of een podcast:
- Het doel en doelgroep van de sessie
- Sprekers
- Een ervaren moderator
- Het programma (hoofdvraag, onderwerpen, deelvragen, mate van interactie)
- Draaiboek
- Promotie van de sessie
- Enzovoorts
Waar kun je Clubhouse nog meer voor inzetten? 🎙
Naast participatie is het natuurlijk ook leuk om bepaalde groepen inwoners bij te praten over belangrijke ontwikkelingen in de stad, of juist specifiek in een buurt. Of wat dacht je van een gemeenteraad die een raadsvergadering houdt op Clubhouse en zo inwoners direct betrekt bij lokale onderwerpen? Zo zijn er talloze ideeën op te noemen waar al eerder mee geëxperimenteerd is, maar dan alleen via een ander format en platform. In die zin dus niks nieuws. Wat houdt je tegen?! Privacy wellicht. Waar dat bij Zoom al een reden is voor veel gemeenten om er geen gebruik van te maken zal dat bij Clubhouse niet anders zijn, maar dat is samen met de toegankelijkheid van de app een discussie waard. Mijn boodschap blijft hetzelfde: verken de mogelijkheden.
Voor wie is het?
Momenteel vallen de meeste sprekers binnen het profiel: auteur, coach, guru, podcasthost en de online trainer. Zij praten al veel op andere kanalen en doen nu niet anders op Clubhouse. Dit tot irritatie van veel luisteraars die de coaches vaak het podium zien grijpen in de rooms om hun evangelie te prediken. Kansen dus voor de goedgebekte burgemeester of de wethouder die zijn mond niet kan houden, maar vooral ook om deze in contact te brengen met de kritische burger die evengoed zijn mond niet kan houden. Luistercijfers gegarandeerd.
Is het een download waard? 👍
Ik hoor de vraag al komen, waarom zou ik alwéér een nieuwe social media app downloaden? Ik snap je hierin ook helemaal, want veel overheden zijn nog steeds aan het stoeien met Facebook en hebben misschien net een eerste podcast opgenomen. Maar wees niet bang, Clubhouse is eigenlijk een erg makkelijk platform met heel wat voordelen. Na een aantal luisteruren kan ik de volgende opnoemen:
Of Clubhouse een echte blijver is in de social media wereld is nog de vraag. Of het een vervanger is voor podcast, dat denk ik niet. Ik ben wel aangenaam verrast over de app. Het zwabbert nog wat, maar er zal ongetwijfeld meer structuur in de app komen zodra de eerste kinderziektes overwonnen zijn en de app ook voor andere besturingssystemen beschikbaar wordt. Maar in deze tijd wanneer we niet van de feestjes en terrasjes kunnen genieten, geeft Clubhouse toch een beetje die gezelligheid die we soms missen. Zoals rapper 50 cent ooit terecht zei:
“You can find me in da club.” Hopelijk gaan de deuren van zowel het digitale als fysieke Clubhouse snel open voor het grote publiek.