De gemeente Delft en alle andere gemeenten in Nederland moeten in 2050 aardgasvrij zijn. Om bewustwording te creëren en informatie te bieden aan de inwoners over aanstaande veranderingen is er door Cycle Media en partner Public Cinema een brede campagne gevoerd. Op 11 juli 2018 startte de campagne met een toegankelijke boodschap in de vorm van een animatie. Hierin werd op een speelse manier uitgelegd waarom de gemeente van het aardgas af moet. In de daarop volgende fase is er gericht op specifieke persona’s. Deze persona's zijn bereikt met behulp van het Mentality-model van Motivaction, waarin inwoners zijn onderverdeeld in verschillende milieu's.
Een groot deel van de inwoners van Delft zijn bereikt met de verschillende uitingen. Zo hebben duizenden Delftenaren de informatiepagina’s over aardgasvrij bekeken. De resultaten zoals reacties vormen -naast de inzichten inspraakavonden en de enquête die gevoerd is- een goede basis voor de eerste duiding van het sentiment dat leeft onder de inwoners. Voor het meten van de bewustwording zal een verdiepingsslag gemaakt moeten worden.
"Het doel van de campagne was om mensen bekend te maken met het onderwerp en de plannen van Delft. Cyclemedia heeft ons geholpen om a.d.h.v. het Mentality-model van Motivaction persona’s uit te schrijven en daar op maat gemaakte content voor gemaakt. Zo is het ons gelukt om veel Delftenaren te bereiken, en daarnaast hebben we door te kijken naar de inhoud van de reacties inzicht gekregen in weerstand en motivatie van Delftenaren om van het aardgas af te gaan. Dit gaf een extra dimensie aan de resultaten!"