Mensen naar de stembus trekken? Voor de gemeente Purmerend ontwikkelden we een crossmediale campagne.
Mensen naar de stembus trekken? Voor de gemeente Purmerend ontwikkelden we een crossmediale campagne.
Voor de gemeente Purmerend mochten we in 2021 de crossmediale verkiezingscampagne ontwikkelen om de opkomst bij de herindelingsverkiezingen te vergroten. Een flinke uitdaging, want uit cijfers blijkt dat de opkomst bij deze verkiezingen altijd laag is. We hebben een campagneconcept ontwikkeld wat inspeelde op de tijdgeest van toen. Heb je ergens een mening over, of wil je wat veranderen? Laat je horen! (in de stembus). De boodschap werd gebracht door lokale influencers via video en fotografie. De campagne is gemeentebreed ingezet via digitale displays, social media advertenties, ansichtkaarten en posters.
De resultaten van de campagne waren uitstekend! Via verschillende kanalen hebben we met 70.000 personen het gros van de inwoners bereikt. Ook was er een hoge betrokkenheid op de portretten en video's advertenties van de ambassadeurs. Maar liefst 400 mensen gaven een reactie en zijn er meer dan 1.000 likes uitgedeeld. De opkomst viel helaas wat tegen, maar als we het tegenover het landelijke gemiddelde in 2022 zetten dan kunnen we tevreden zijn. Bij een lage opkomst spelen uiteenlopende factoren een rol, maar met een campagne heb je als gemeente in ieder geval een instrument om inwoners te bereiken.
"De betrokkenheid van de inwoners met de raad is online sterk gegroeid. Dit heeft te maken met het feit dat we ervoor gekozen hebben om de video's te promoten via Facebook. De campagne die het meest heeft opgeleverd is die waar we de 31 raadsleden persoonlijk hebben voorgesteld aan de inwoners van Gooise Meren. Ik heb van meerdere raadsleden gehoord dat ze reacties krijgen van inwoners op straat door hun video."